Marktconcert in de Pieterskerk Breukelen

Ad van Pelt, de organist van het Johann Heinrich Hartmann Bätz-orgel van de Petruskerk te Woerden, bespeelt op 17 juli het Bätzorgel van diens zoon Gideon Thomas, dat zich in de Pieterskerk te Breukelen bevindt.

Geldt voor orgelbouwers ook: zo vader, zo zoon? En is het makkelijker voor de organist, wat techniek en keuze van de stukken betreft? Niet echt ... Het orgel in Woerden is een groot orgel met twee volwaardige klavieren en een volwaardig pedaal. Het orgel in Breukelen heeft één volwaardig klavier, één klavier 'met enkele zachte geluiden' en een aangehangen pedaal, zonder eigen stemmen dus. Maar: fráái ..., ja, beide orgels zijn fraai. Vergelijk het met een schatkamer en een juwelenkistje. De organist weet te kiezen, en stelt klankjuwelen voor.
Ad van Pelt begint met zo'n juweeltje: een Aria van Handel, gecomponeerd voor een muziek-klok, een uurwerk voorzien van kleine orgelpijpjes. Op het hele uur, het halve uur en ook wel elk kwartier klonk er dan een muziekstuk. Vandaag dus op het derde kwartier na 12 uur in de mooie Pieterskerk met zijn goede akoestiek. Een aria, een lied, verfijnd van klank. Als tweede stuk volgt het innige, tere : 'Liebster Jesu, wir sind hier' van Bach. Daarna klinkt er luid, ook van Bach, 'Wachet auf, ruft uns die Stimme', gevolgd door één van zijn bewerkingen van 'Allein Gott in der Höh sei Ehr', -SDG- het Soli Deo Gloria dat Bach aan het eind van elk van zijn composities schreef.
Dan een 'Trumpet Voluntary' van William Boyce, eerst een rustig deel, dan een levendig deel. Welke registers gaan er klinken? Het trompetregister of een combinatie van registers?
Rustig, vertrouwend volgt nu van Homilius 'Straf mich nicht in deinen Zorn'; de tekst eindigt met een lofprijzing: 'Geloofd zij God die mij verhoort'. Twee rustig vloeiende delen uit een Weense Sonatine van Mozart brengen de luisteraar naar het laatste deel van het concert: twee liedbewerkingen van Johann Philipp Kirnberger, een leerling van Bach. Eerst klinkt er lof, 'Lobe den Herren', dan dank: 'Nun danket alle Gott'.
Ad van Pelt behaalde zijn diploma Uitvoerend Musicus aan het conservatorium van Utrecht; aan de Universiteit Utrecht studeerde hij af in de muziekwetenschappen. Naast zijn organistschap aan de Petruskerk is hij werkzaam als docent voor orgel en piano en als coördinator van “Muziekschool Cantabile” te Woerden. Sinds 2018 is hij bestuurslid van de “Stichting Utrecht Orgelland”

Praktische informatie

Gratis toegang

Vrijdag 17 juli 2020 Vanaf 12:45 tot en met 13:15